Őrizd a meleget! – 7+1 ájurvédikus tanács a téli hónapokra

winter womanAz Ájurvéda szerint a késő ősz és a tél időszaka során a környezetben erősen megnövekszik a váta mennyisége. Különösen a váta típusba tartozók hajlamosak ilyenkor egyensúlyukból kibillenni, ám az összes többi dósa számára érdemes odafigyelni a váta egyensúlyban tartására. A mozgásért, információáramlásért felelős váta ugyanis az összes dósa irányítója: ha egyensúlyát veszíti, előbb-utóbb a másik kettő is követi.

Amikor a váta hideg, száraz, könnyű, érdes, nyugtalan-változékony tulajdonságai felszaporodnak a szervezetünkben, sokszor mutatjuk az alábbi tüneteket:

  • fázósabbak leszünk, kezünk-lábunk folyton hideg,
  • a bőrünk kiszárad és megrepedezik,
  • berekedünk és köhögünk,
  • orrjárataink kiszáradnak,
  • könnyebben megfázunk,
    • étvágyunk változó,
    • emésztésünk gyenge, puffadunk, gázosodunk
    • hajlamosabbak leszünk a szorulásra, székrekedésre
    • nehezebben alszunk el vagy túl korán felébredünk és nem tudunk visszaaludni.

A testi változások mellett lelki problémák is megjelenhetnek: a vátára oly jellemző nyugtalanság, szorongás, az állandóan zakatoló gondolatok, a szaggató fejfájás. Ez utóbbiakra rátesz egy lapáttal az ünnepek körüli hajcihő is, az esetleges magány pedig ilyenkor könnyen a bánat és a keserűség – a vátára oly jellemző íz – érzését szüli bennünk.

A váta tulajodonságait ilyenkor az ellentétes minőségekkel és egyéb váta-nyugtató praktikákkal tudjuk egyensúlyozni. Alább hét plusz egy pontban a legfontosabb elveket soroljuk fel. Ha már néhányat ezek közül életünk részévé teszünk, érezni fogjuk a nyugalmat, a nagyobb testi-lelki erőt és stabilitást, a jobb immunrendszert és a fokozott belső örömet. Kevés nagyobb ajándékot adhatunk magunknak és szeretteinknek ezeknél!

1. Aludjunk eleget!

Télen a természet is pihen, vegyünk példát mi is a medvékről! Feküdjünk le korán (10 óra előtt) és keljünk fel korán (6 óra előtt), de mindenekelőtt arra ügyeljünk, hogy aludjunk eleget! Testünknek és lelkünknek szüksége van a megújulásra és az elemek feltöltésére. A természetes alvás a legjobb regeneráló és stresszcsökkentő.

cute-baby-sleeping

2. Lazítsunk!

Napközben is meg lehet állni egy kicsit. Csukjuk le a szemünket, lazítsunk, hallgassunk zenét, és különösen este, a lefekvés előtti órában kapcsoljuk ki az idegrendszerünket sújtó ingerbombákat (tévé, számítógép, mobil). Adjunk magunknak időt lepörögni. Ha nincs nagy hideg, jót tesz egy 15-20 perces séta minden nap. Meditáljunk: az Ájurvéda Meditáció feloldja a stresszeket, derűs örömmel és testi-lelki energiával tölt fel.

3. A rendszeresség fél egészség

A változékony, nyugtalan, örökmozgó vátát úgy tudjuk a legjobban kordában tartani, ha rendszeres napirendet követve élünk. Különösen figyeljünk arra, hogy rendszeresen együnk, soha ne hagyjunk ki étkezéseket, és mindig korán feküdjünk le.

4. Éltető meleg

A hideg levegő és a száraz szél a vátát növeli. A szabadban tartózkodva védjük a testünket ezektől. Belülről pedig úgy tudjuk magunkat melegíteni, ha meleg folyadékot és ételt veszünk magunkhoz. Az ájurvéda bölcsessége szerint mindennek megvan a maga ideje: a hideg salátáké a nyár, a tél a meleg leveseket és a kalóriadúsabb főtt ételeket kívánja. Ne télen akarjunk a fölös kilóktól megszabadulni, a fogyásnak a tavasz kedvez.

5. Fűtőérték a tányérunkon

warming spicesSzervezetünk folyamatosan az egyensúlyra törekszik. A téli hidegben természetes módon erősebbé válik az anyagcserénk, nehezebb, kiadósabb fogásokat kívánunk, melyek fűtenek minket a hidegben. Az ájurvéda tanácsa, hogy együnk teljes értékű gabonákat, megfőtt zöldségeket, több zsiradékot – legjobb a ghí és az oliva olaj. Nagyon jók az olajos magvak, különösen a mandula. Ennek a héját mindig le kell szedni: könnyen lejön, ha forró vizet öntünk rá, megvárjuk, amig langyos lesz, majd egyszerűen kinyomjuk a magot a héjából. Székrekedés esetén is sokat segítenek az olajos ételek. A meleg levesek különösen jót tesznek a vátának. Áltanásosságban az édes, savanyú, sós ízek nyugatják a vátát. A fűszerek közül a legjobbak az édes-aromásak, mint a fahéj, a gyömbér, a kardamom, a bazsalikom, az ánizs, a pirospaprika vagy a jógás körökben hagymapótlóként  ismert aszafoetida. Ezek az anyagcsere fokozásával a testet is melegen tartják. Használjuk az emésztéstámogató antioxidáns szuperfűszereket is, ilyenek a koriander, a kurkuma és a római kömény.

6. A mértékletesség erény

A néhéz ételekből mértékletesen együnk, hogy meg tudjuk őket emészteni. Húsételek helyett hüvelyesekből, tejtermékekből is nagyon sok fehérjét kap a szervezetünk. Az emésztetlen salakanyagok vezetnek a megfázásokhoz, influenzához és később megannyi krónikus problémához. A csokoládé és a cukros sütemények alternatívája lehet az aszalt gyümölcsök fogyasztása: különösen a mazsola, a datolya és a füge válik javunkra. Ezeket édességek készítéséhez is felhasználhatjuk. Ha gyenge az emésztőerőnk vagy puffadni szoktunk, áztassuk be az aszalmányokat pár órára, esetleg éjszakára.

7. Vegyünk egy termoszt!

Kiválóan fűt, ha rendszeresen meleg folyadékot kortyolgatunk: fekete tea és kávé helyett melegítő gyógyteákat (számos gyömbéres, fahéjas édes-aromás téli keverék kapható már). Az ájurvédikus Váta tea pedig nemcsak felmelegít, de egy fárasztó munkanap után kellemesen meg is nyugtat.

hot water

+1. Csodatevő olajmasszázs

Az abhjanga, az ájurvédikus olajmasszázs a váta dósa egyensúlyozásának egyik legjobb módszere. A szezámolajos masszázs, amelyet akár minden reggel elvégezhetünk magunkon is, lenyugtat, felmelegít, méregtelenít és megerősíti az immunrendszerünket.

Pál Tamás

spirituális tanító, ájurvéda szakértő, érintés terapeuta